Miten Cirous sai alkunsa?

Tällä hetkellä Cirous on spin-off -firmoja tuottava (tai siihen tähtäävä) firma, joka auttaa asiakkaitaan myös saamaan bisnekselleen valtaisaa lisähyötyä IT:sta ja Digistä. Miten tässä näin kävi?

Cirous Oy perustettiin virallisesti 2018, kun piti saada Oy pystyyn Business Finlandin innovaatioseteliä varten. Samaan aikaan minulla oli tarve saada omille konsultoinneilleni uskottava laskutuskanava. Olimme ampuneet jo muutaman idean alas Kain ja Timon kanssa ennen Porkkanapankkia. Porkkanapankki todettiin yhdessä jatkamisen arvoiseksi.

Olimme ampuneet jo muutaman idean alas Kain ja Timon kanssa ennen Porkkanapankkia. Porkkanapankki todettiin yhdessä jatkamisen arvoiseksi.

Paljon päänvaivaa tuotti tietenkin se firman nimi. Cirous tuli minun taustoista. Tietokoneet tuntuivat olevat monelle asiakkaalleni kirous ja kurjuus, eikä niinkään työtä helpottava lisää rahaa firmalle tuova työkalu. Siitä nimi Kirous. Kävin asiasta keskustelun markkinoinnin ammattilaisen kanssa (äiti), joka piti negatiivista tunnelatausta firman nimessä huonona. Hän ymmärsi asian jota ajoin nimellä takaa ja lupasi miettiä asiaa. Hetken päästä hän soitti ja ehdotti K:n muuttamista C-kirjaimeksi.

Nimi pehmeni ja samalla tuli nimelle kaksoismerkitys, Sirous.

Siitä se sitten lähti, virallinen Oy-arki. Porkkanapankin lisäksi ideariihessä on ollut parikin eri ideaa, mutta konsepti- ja testaustasolle on päässyt vasta Työtilat-palvelu. Muutama muu idean on hyvin lähellä konseptointia ja testausta, aika näyttää tuleeko niistä konsepteja vai jätetäänkö ne hautumaan.

Onneksi remmiin astui kesän 2020 alussa Eetu, joka on tuonut firmaan nuorekasta ajatusta, markkinointi ja UX-osaamista sekä tekevät kädet.

Meidän erittäin innovatiiviset aivot eivät valitetavasti malta olla ratkaisematta uusia esiintulevia ongelmia. Siitä on seurannut alituinen aika-ongelma: Ei ole aikaa tehdä kaikkea mitä haluaisi. Emme voi kehittää kahta konseptia, auttaa asiakkaita digin kanssa JA kehittää uusia konsepteja. Onneksi remmiin astui kesän 2020 alussa Eetu, joka on tuonut firmaan nuorekasta ajatusta, markkinointi ja UX-osaamista sekä tekevät kädet. Sekään ei silti ratkaissut ongelmaa, koska konseptit saivat Eetun myötä lisää virtaa kehitykseen.

Onneksi tähänkin ongelmaan löydettiin aika nopeasti ratkaisu.

Onneksi tähänkin ongelmaan löydettiin aika nopeasti ratkaisu. Ongelma ratkaistaan tekemällä konseptoiduista ja testatuista ideoista omia yrityksiä, joihin haetaan Cirouksen ulkopuolelta osaavia ja innokkaita ihmisiä tekemään operatiivista työtä. Samalla saadaan ulkopuolista tietotaitoa konseptille, jotta konsepti kehittyy asiakkaita vielä paremmin palvelevaan suuntaan.

Jos heräsi ajatuksia, kysymyksiä tai palautetta asiasta, niin soita tai laita viestiä.

-Harri, 044 374 6092, harri@cirous.fi

Leave a Comment

Your email address will not be published.